Blenheim

13 december 2013 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Hello iedereen!!

Eindelijk nog is een update!

Na New Plymouth zijn we lager gegaan op de Surf Highway aangezien de windcondities daar beter waren. We zijn 1 nacht in Opunake gebleven waar we Greenmeadows en Arawatha Road gesurft hebben. Waren tweemaal fantastische rechtse pointbreaks, twee epic sessies gehad! Op greenmeadows moesten we wel even opletten, want de zon was bijna onder en we moesten nog over een heel stuk farmland door de koeienvlaaien wandelen om terug aan de weg (auto) te geraken. Was best een avontuur!

We zitten ondertussen op het zuidereiland! De ferry is hier zeer druk geboekt en we moesten snel beslissen dus zijn we maar overgevaren. Mooie boottocht langs eilanden van 3.5u. De nacht ervoor in Wellington geslapen, op een parking in het midden van de stad, waar het zoooo winderig was dat de camionette de hele nacht heen en weer geschud werd. In Wellington het NZ museum gezocht, was echt prachtig. Gewoon het gebouw alleen al... (check de foto's)

Dit is de eerste keer dat we aan internet geraken deze week. Even de situatie schetsen: We zitten nu in Blenheim waar we op zoek waren naar werk. Hier zit hier vol vol met wijngaarden, en het meeste werk is hier te vinden. We hadden snel genoeg beseft dat een leuk cafe jobke niet zou lukken aangezien iedereen daar op aast. In Blenheim hebben ze steeds handen te kort op verschillende plaatsen. Eerste dag een nummer gevonden van Damian, iemand die rekruteert voor 24 bedrijven. We reden van Picton naar Blenheim om hem te ontmoeten. Hij heeft een pub waar ook een hostel aan is. Hij is een surfer van ongeveer mijn leeftijd. Nen ongeloofelijk zalige kerel, met een passie voor bier :) Wij als belgen pasten natuurlijk meteen in zijn plaatje! Hij gaf ons de eerste dag meteen al werk op een wijn bottel bedrijfje, waar ik een hele dag flessen in een machine moest laden en maite inpakken. Erna elk een fles gekregen, superlekker!! Ze hadden net een prijs van beste NZ wijn gewonnen!  In Damian zijn hostel zit ong 30 man, die hij ook elke dag uitstuurt om te werken. Voornamelijk 18-23 jarige duitsers.

Tweede dag was het maite haar verjaardag en kregen we van Damian een proeverij van alle streekbieren. Hij wist te vertellen dat de boeren hier proberen de recepten van de belgische bieren te ontrafelen. De bieren waren niet slecht, maar ze hebben toch nog veel oefening nodig :) Aangezien hij een surfer en bierkenner is hebben we veel om over te praten. Wij mogen als enige gratis bij hem verblijven (wat we niet tegen de andere mogen zeggen:)) in ruil dat we hier en daar met iets helpen. Al de rest betaalt 80 dollar per week om te mogen blijven en werken. Afgelopen drie dagen op een organische kleine wijngaard gewerkt. Wire lifting gedaan en achteraf onkruid tussen de planten getrokken. Dit weliswaar onder scorching hot sun... Met Maïté haar verjaardag in een fancy restaurant gaan eten, suuuuuperlekker en gezellig!

Alleszins: Damian bezorgt ons elke dag werk zo lang we willen, en hij geeft ons leuke jobs die maar een paar dagen duren zodat we, als er golven zijn, niet gebonden zijn aan een groot wijnbedrijf ofzo. Hij zei letterlijk tegen mij: You guys are different, I'll give you the good ones :)

Ben echt blij dat hij ons afwisselende dingen laat doen. Is steeds wel zwaar en fysiek, maar door de afwisseling kunnen we dit best lang volhouden denk ik. Dus het voorlopige plan is: We werken hier nu een maand, trekken dan door het zuidereiland, en komen dan terug een paar weken werken voor we terug naar het noorden gaan. Damian zal er alleszins voor zorgen dat we hier altijd kunnen werken wanneer we willen.

We hebben ook al een avond gesleten aan den toog in zijn ubergezellig pub en gesocialized met de locals. In de pub komen alleen oudere en middelbare leeftijd manne, geen jonge gasten, bier is daar te duur voor. We hebben heel de avond gepraat met die mannen, die het geweldig vonden dat wij bij hun kwamen zitten ipv samen te troepen met de backpackers. Ik zeg steeds: I didn't come to NZ to meet europeans, I came to meet kiwi's :) wat ze allemaal wel blijken te pruimen :) Zo kom je ook op de coolste dingen terecht. Darryl, een van de locals neemt ons volgend weekend mee op een tweedaagse fishing trip, gaat ons leren vissen te vangen, kuisen en opeten, alsook speerfishing. Wat ik heel graag wil doen! Met een harpoen, adem inhouden en proberen raak te schieten. De NZ zee is zo rijk aan vis voor de populatie dat je ze hier echt overal kan vangen. Wil je zo een trip doen via touristic way, ben je honderden dollars kwijt, nu hooguit 20 voor naft :)

Sammenvattend: We zijn dus aant werken, geen werk meer zoeken dus wat een verlichting is van de dagdagelijkse dingen. Tussendoor hopen we wat leuke weekend trips te doen. Surfen met Damian of vissen met Darryl, en als we het hier kotsbeu zijn van te werken, dan rijden we verder eh :)

Surfgewijs is hier voorlopig gene vette, maar als ik de locals mag geloven zijn hier wat verder (100km) spots van wereldklasse waar bijna niemand surft. De prioriteit is nu werken. Dat gezegd zijnde, rijden we nu naar Robin Hood Bay, de dichtstbijzijnde surflocatie, om te checken of er iets staat :)

Till next time

Ben

1. Ottilia:
    13 december 2013
    Hallo,
    Zo te horen gaat het jullie goed.
    Nog een late verjaardagswens!
    Zoenen
    Ottilia
  2. Rita Van Bruggen:
    15 december 2013
    Dag schatten,

Wat een mooi verhaal en hoe goed doen jullie het samen. Geniet nog verder met volle teugen, en blijf vooral veel schrijven. Dikke knuf en zoen. Mama Rita
  3. Thesse:
    16 december 2013
    Jassie Maite ik zie dat jullie de handen vol hebben en ogen en oren overbelasten met ontdekken
    Ik hoop dat mijn reactie nu aankomt want ik heb met Jokke zaterdag aan het proberen geweest den duivel zit in het spel het lukte niet
    Tot fleus
    Japan 4 hebben gereageerd en zullen eerdaags komen optreden
    Allebei de groeten vanuit de Knoet
    Thesse
  4. Mikkel:
    16 december 2013
    Wat een geweldige verhalen!! De foto's zien er al even indrukwekkend uit!
    Het zal wel een goei gevoel geven als je die werkzekerheid hebt.
    Alleen spijt van de surf, maar dat kan enkel beteren dan he :D. Weet niet of het ginder ook seisoensgebonden is?
    Wij zitten hier ook al 2 weken op droog zaad, de winterswell is nog gene vette geweest. Constant zuidwesters begeleid door veel wind.. Hopelijk tussen kerst en nieuw nog wel een paar goeie dagen.
    Het allerbeste toegewenst!!

Greets from de Mikkel