Gelukkig Nieuwjaar!

2 januari 2014 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Aan iedereen een fantastisch 2014 gewenst!!

Wij zijn ondertussen weer aangekomen in Blenheim. Na nieuwjaar ergens in het bos in Nelson gevierd te hebben met wat mensen van Christchurch, waren we blij dat we in deze gietende regen bij Damian aankwamen waar we alle faciliteiten ed hebben.

Na ons laatste detailbericht van Christchurch zijn we naar Dunedin gegaan. Tot nu toe de mooiste stad die we in NZ al gezien hebben. Alleen jammer dat het daar echt superhard regende... Na een dag toch maar beslist om meteen weer verder te gaan. Leuk weetje: Dunedin is door de schotten gebouwd, ze hadden de plannen van de stad in Schotland getekend, zonder de plaats ooit gezien te hebben. Daar aangekomen vonden ze een stad op heuvels, waar de ontwerpers geen rekening mee gehouden hadden. Toch de stad volgens plan gebouwd, en daardoor zijn er supersteile straten :) Dunedin is the home van de steilste straat ter wereld...

Doordat heel het zuiden geteisterd zou worden door regenval hebben we beslist om Invercargill niet aan te doen, want buiten de uitzichten is daar voor de rest niet veel te doen...(die hadden we met die regen en mist niet kunnen zien) We hebben de lus gemaakt en zijn meteen doorgereden naar Alexandra. Ondertussen kwamen we langs de landschappen waar Lord of the rings is opgenomen, meerbepaald de plains of Rohan. Voor de echte fans: je herkent het landschap meteen uit de films :)

Vanaf Alexandra moesten we kiezen welke route we zouden nemen, en we beslisten om richting de westkust door de southern Alpes te rijden. We kwamen langs lake Wanaka en vele andere, en hebben uren aan een stuk genoten van de landschappen waar we doorreden. Uiteindelijk hebben we gekampeerd net voorbij de Haast pass, de weg naar de westkust. Veel kiwi's mijden die pas omdat het hele smalle en gevaarlijke wegen waren. Zijn wij effe blij dat we dat wel gedaan hebben want MY GOD wat was het daar mooi. Tussen de bergen, rivieren en meren de ene idyllische plaats na de andere!! We kameerden naast de Haast river, weer zo'n mooie plaats. Het nadeel: het zat daar vol met zandvliegen, zoals veel plaatsen in het zuiden.

Zandvliegen zijn zoals muggen, ze bijten maar zijn niet giftig. Hun beet geeft een jeuk zoals een muggenbeet x 10, echt verschrikkelijk. Je mag je nog inspuiten zoveel je wil, ze laten je niet gerust en zijn echt een pain in the ass!! Ze zijn er ook op elk moment van de dag, ze hebben echt vele leuke momenten verpest door hun aanwezigheid. Iedereen hier in NZ vervloekt deze dingen... Achja, het is wat het is, en we hebben er dan ook het beste van gemaakt!!

Na Haast reden we langs de Westkust omhoog, weer veranderde het landschap volledig!! Ik weet op den duur niet meer hoe ik het allemaal moet beschrijven omdat het zo verschillend is, maar toch steeds prachtig.

We stopten aan de Fox en Franz josef gletsjers. Weer iets wat ik nog nooit in mijn leven gezien heb... De gletsjer rivieren zijn zo koud dat je je handen er niet eens kan inhouden. Ze zien wit en er drijven overal afgebroken stukken ijs in. Het ijs is echt perfect gevormd en is wie weet hoe oud... Echt adembenemend!!

Na de gletsjers hebben we onze weg omhoog gevonden langs de pancake rocks (zie foto's), Greymouth en Westport. Hier hebben we wat naar surfspots gezocht maar allemaal veel te wild en te hoog om te gaan surfen. Dan maar door naar Abel Tasman park.

Abel Tasman national reserve is een reservaat waar meneer Abel Tasman eerst voet aan land zette in NZ god weet hoeveel jaar geleden. Je kan hier wandelingen van meerdere dagen doen, maar wij hebben enkel een dagtocht gedaan. Alles wat we hier hebben zit in onze camionette dus we voelden ons niet zo heel goed om deze meerdere dagen op een parking achter te laten. Je kan in Abel Tasman enkel wandelen. Je wandelt langs gouden stranden en perfecte baaien. We picknickten in een baai waar best wat volk was, die allemaal met een boot gekomen waren. Raar om te zien, geen auto's, alles met de boot/jetski. Abel Tasman was wederom anders, en weeral prachtig! We zijn hier op dat gebied al goed verwend geweest!!

Voor even nu genoeg sightseeing gedaan. Nu is het tijd om een aantal weken te werken en hopelijk te surfen, als er genoeg swell binnenkomt.

Dit was dus kort en krachtig onze rondreis door het zuidereiland :) Maïté heeft er al een aantal foto's opgezet, maar er zullen er nog volgen...

Tot snel!

Ben

1. Els:
    2 januari 2014
    Hey Ben en Maite, ook van ons een fantastisch 2014...Het is zalig om jullie reis te volgen in jullie verhalen! Als het zo door gaat, (en dat hoop,ik natuurlijk) gaan jullie een onvergetelijk jaar tegemoet! Dikke kus
  2. Rita Van Bruggen:
    Dag Ben, dag mieke mooi,

Weer een fantastisch mooi verhaal. We hebben jullie erg gemist met de feestdagen, maar jullie verhalen maken veel goed, wat een mooie avonturen hebben jullie samen al beleefd, echt een plezier om te lezen. Doe zo verder, geniet en brei er een volgend mooi hoofdstuk aan. Dikke knuf en klinkende nieuwjaarszoen, Mama rita
  3. Josy:
    Hey Ben en Maité,

Zo te lezen geven jullie er een goei lap op. Geniet er maar goed van, want de tijd vliegt snel om, hé. Ik kon spijtig genoeg niet aanwezig zijn op jullie afscheidsfeest, maar uit ons oog is niet ons hart, hé. Daarom hebben wij een beetje zakgeld gestort om er eens ne goeie te drinken op de familie. Dikke kussen van de bende uit Ham.
  4. Ann, Bart en M&M:
    2 januari 2014
    Dag Maité en Ben, wij wensen jullie nog heel veel mooie, spannende en verrassende momenten tijdens jullie worldtrip! Heel veel liefs en dikke kussen van ons allemaal. Happy New Year! XXX
  5. Tante annie en nonk patrick:
    3 januari 2014
    zoals ge ziet, wij volgen uw trip met
    veel interresse en wensen jullie een schitterend nieuw jaar. Bons baisers de france......
  6. ALLAERTS PEGGY:
    4 januari 2014
    Hey hey hey!!!
    Happy New Year!!! Goed gevierd? Dat moet raar zijn, nieuwjaar vieren aan de andere kant van de wereld, in de zomer...ge ziet daar zeker niet veel Kerstmannekes lopen...moet zweten zijn..Zeg, prachtige foto's weeral hoor! Zo tof dat wij kunnen meegenieten van al dat moois! Stel het goed daar!!! XXX Peggy & JM
  7. Oma en Bompa:
    5 januari 2014
    Hallo lieve snoetjes,

Een gelukkig 2014 gewenst.Vooral nog vele mooie leerrijke en
    zalige trektochten doorheen "onze tegenvoeters".
    Geniet er van .
    Dikke kussen van oma en bompa
  8. Moes:
    9 januari 2014
    Dat was voor mij wel een van het mooiste in n.z.die ijs wereld
    Ik wacht op de fotos daar van,alle goede wensen voor de verdere toeren moesj
  9. Mikkel:
    9 januari 2014
    Van mij ook nog late maar de allerbeste nieuwjaarswensen!