Surf report

17 februari 2014 - Gisborne, Nieuw-Zeeland

Hallo iedereen!

We zijn terug in Gisborne en hebben er een trip van een dikke week opzitten die heerlijk was op alle vlakken!! Bij deze dus een verslag... Sommige dingen vooral surftechnisch, dus bijscholen zou ik zeggen :)

Zoals gezegd vertrokken we hier richting Raglan. Onderweg gestopt aan een leeuwenreservaat waar we ook een baby leeuw konden aaien, zoals op de foto's te zien... Was echt leuk en speciaal om zo is een leeuw aan te raken, al was hij maar klein. Anderzijds was het best wel zielig voor die leeuwen dat ze dit een hele dag moesten doen... Ook de volwassen leeuwen waren heel dichtbij, gewoon een hek scheidde hen van ons. Best een raar gevoel om heel dicht bij zo een groot en wild dier te komen.

Daarna aangekomen in Raglan, drie nachten gekampeerd bij de Kev (remember x aantal reisverhalen terug). Hij vond het echt super dat we terugkwamen en we hebben elke dag samen naar de zonsondergang gekeken van op de boot en gewoon wat gezellig on the top of the hill gezeten :)

De surf is Raglan was wederom super! Niet heel groot maar clean, en niet zoveel volk als de eerste keer. De pointbreak op Manu Bay werkte en de sets liepen superlang. Manu Bay is een dikke, trage maar zeer lange golf. We merkten meteen tijdens het surfen dat we afgelopen weken/maanden al enorm veel vooruitgang geboekt hebben aangezien we deze golf nu op een totaal andere manier konden surfen dan de eerste keer! Schouderhoog en ritten van ongeveer 150 meter... De drops en cutbacks zijn al lang geen issue meer, de snaps en re-entry's beginnen ook stilaan te lopen! Omdat we deze golf al wel kenden waren we hier ook veel comfortabeler aan het surfen (wetende dat de inside section van de golf breekt over rotsen waar het soms nog geen meter diep is). Soms zat ik op een golf en kon je de rotsen gewoon zien bovenkomen enz... Klinkt allemaal misschien gevaarlijk, maar als je weet wat je doet en common sense hebt, is het eigenlijk best veilig...

Raglan part 2, SUPER!!

Na drie dagen begon de surf daar wat plat te worden, de wind draait onshore, dus het logische gevolg... op naar de oostkust!! We waren nog niet in Coromandel geweest, surf opgezocht op Hotwater beach. Goeie swell en offshore wind en slechts een 3-tal uur rijden, op naar daar!

Hotwater beach en Coromandel in het algemeen is dé toeristische regio bij uitstek omdat in de zomer half Auckland naar daar afzakt om de vakantie door te brengen. We hadden dit dan ook meteen door: peperdure campings, massa's vakantiehuizen en strandtoeristen. Je kan op Hotwater beach een put graven op bepaalde plaatsen, waar het water dat er inloopt tot 60 graden warm kan worden door de onderliggende vulkaan... We dachten dit misschien te doen, maar dit was ook het idee van zo een 200 andere mensen, dus wij maar even niet :)

Swell was er, wind stond goed maar alles shorebreak. De golven breken zo dicht op het strand en slaan knalhard dicht dat het uiteindelijk toch niet zo goed was als we verwacht hadden. Na 1 dag hadden we het daar wel gezien, op naar Whangamata, wat het surfepicentrum van de regio is! (By the way, de natuur op Coromandel was weer echt prachtig! Wederom de mooie stranden met eilandjes overal en blauwe zeeën... het wordt hier vanzelfsprekend :))

Aangekomen in Whangamata, even opgezocht waar de goeie breaks waren en onze surfboek wist ons te vertellen dat de river bar break tot 1 van de beste golven in NZ wordt gerekend, als hij loopt, en lopen deed hij!! Aan het strand aangekomen kregen we de eerste glimp van de break, waar zo een 30-tal man op leek te liggen. Even verduidelijken voor diegenen die het niet weten (kijk even op google maps hoe het eruit ziet): het strand is een baai, en in de hoek van de baai mond een rivier uit. Doordat de rivier de zee in stroomt, heeft deze een zandbank gevormd die schuin de zee in loopt. Op deze zandbank breken de golven en heb je dus een river bar break... Door de ligging van deze bank loopt de golf echt perfect! De golf breekt best ver in de zee dus we konden vanop het strand moeilijk zien hoe groot die was. 1 van de locals zei tegen ons: you are not even thinking about not going I hope?? Waarop ik antwoordde dat we net aangekomen waren en dat we de break eigenlijk niet echt kenden, en dat er heel veel volk lag dus dat we niet zeker waren (op een nieuwe spot is het altijd best dat je even zit en kijkt waar de stromingen zijn, hoe je best in en uitpeddelt, waar de take-off zone is...). Hij zei: Come on man, give yourself a treat, the break is pumping and your timing is perfect!!

Maïté voelde er niet meteen veel voor om te gaan kijken. Ik dus mijn wetsuit aangetrokken en de lange peddel gedaan, want ik wou toch wel is gaan kijken hoe het was, hoe de stroming liep en of het echt zo goed was. Ik kwam daar aan, legde mij op de schouder en keek even... MAN!! Wat een golf was me dat!! Lichtjes overhead, snel, hol en superlang!! Wat een golf!!! Het eerste stuk barrelde ook nog is! (woes dei tuub hoor ik sommige zeggen ;)) Ik mij tussen het volk gelegd, en er in geslaagd een paar golven te pakken!! Met verre voorsprong de beste golf die ik ooit in mijn leven heb gereden!! De eerte golf waar ik op vertrok, zo snel down the line in het eerste stuk en een lange wall op het tweede stuk voor turns enz, en echt perfect!! Ik kwam eraf en mijn hart racete echt! Ik had echt zoiets van: man I want another one of those!! (aan de manier van schrijven merk je misschien dat ik weer helemaal opgewonden geraak als ik eraan denk :)) De camera was zowel in Raglan als Whangamata spijtig genoeg niet mee in het water om dit vast te leggen. De locals zijn op juist die twee spots al niet erg happig op toeristen, en zeker niet als ze zichzelf nog eens komen filmen.... Respect is de boodschap... We zullen nu in Gisborne zeker nog is wat actie filmen!!

De twee dagen erop hebben zowel Maïté als ik genoten van deze perfecte golven!! De moves die in Raglan begonnen te lukken begonnen op deze snellere golf ineens op een ander niveau te geraken! Je kon hier heel de dag golven pakken zonder je haar nat te maken :) Ook Maïté scoorde de ene golf na de andere!! Zoals ze zeggen: SUPERSTOKED!!

Nu zijn we dus terug in Gisborne bij Gill en Colin, hier gaan we nu even wat blijven hangen, wat werken en surfen en even weer geen geld opdoen :)

Anders moeten ook teveel reisverhalen schrijven (haha) en ik hoor jullie al denken: amai dit is ne lange...

Catch ya next time!

Ben

1. Thijs:
    17 februari 2014
    Ik heb het door google translate gejaagd, maar Surfer's slang was geen optie. 't ziet er niettemin uit dat jullie je extreem amuseren dus keep it up!
  2. Henk:
    Het was idd een langer verhaal maar wel super zalig om te lezen. Ik beelde me het allemaal in en kreeg er rillingen van. De surfers 'stoke' die jullie nu hebben kan ik mij levendig inbeelden :-D Jullie niveau is blijkbaar al goed omhoog gegaan. Ik heb gisteren mijn nieuw shortboard in domburg kunnen testen en dat gaf mij al een 'stoke' :-) Maar hier is de winter meer een lente en zijn de echte winterswells niet geweest! Have fun en hopelijk tot snel nog is samen in de line-up te liggen ergens. Greetz!
  3. Mikkel:
    17 februari 2014
    STOKED!!!!! voor jullie!!!
    Klinkt zalig manne... !
    Zondag zo te hore van Henk en te zien op de fotos wel wat gemist. Shortski met de Slope was wel geweldig! Wat Een Plank dieje endeavor!

Hope to hear u soon!

peace and love
  4. Ben:
    18 februari 2014
    Thx voor de reacties manne! Zal is naar Google mailen dat ze een surfer slang in de translate moeten steken :)
    Hoop ook dat we snel nog is met zen allen in de line-up liggen!!

@Henk/Mikkel check uwe mail even want heb weer wat surfboard problemen en jullie kunnen mij misschien helpen...

Heb ook onder video een kleine rondleiding door het verblijf in Gisborne geplaatst ;)
  5. Els:
    19 februari 2014
    Ik snap niks van die surftermen ma geheel klinkt als 'the time of your life!' Lien is helemaal enthousiast...toch fantastisch als je zoiets kan doen...ik ben dus gewaarschuwd vr binnen paar jaar!
  6. Dennis (UB):
    24 februari 2014
    Hoi Ben,
    Enkele weken terug heb ik je blog doorgekregen van Jeroen en nam deze ochtend even de tijd om je laatste verhaal te lezen en wat voor eentje!!!
    Lang, technisch :-) maar interessant en entertainend!!!
    Je voelt duidelijk dat je ervan geniet en hou dit nog maar even zo want mooi liedjes zijn meestal niet forever. :-)